fbpx

תוכן, תוכן, תוכן – אי אפשר איתו, אי אפשר בלעדיו. אנחנו מוצפים בכמויות שלו, כל יום, כל היום, ומכל עבר. ולמרות שאני מאוד אוהב תוכן, אני מרגיש קצת בעומס יתר לאחרונה – ונראה לי שגם אתם.
 
כשאנחנו באים לצלול לתוך עולם תוכן חדש, אנחנו עושים גוגל כמובן, ומתחילים להיכנס לכל מיני קישורים: מאמרים, בלוגים, ציוצים, ערוצי יוטיוב, הרצאות, סדנאות, פוסטים בפייסבוק, ספרים, פודקאסטים ועוד הרצאת טד על גמילה מפורנו.
 
ואז אתם שוב מגיעים למצב הזה: עשרות טאבים פתוחים בו זמנית, מפוזרים בין עשרה חלונות כרום שונים, שהאייקונים שלהם למעלה כל כך קטנים שכבר אי אפשר להבחין בין כתבה בגלובס לבין דוח הוצאות שלכם ב-Google Sheets.
 
ועוד לא דיברנו בכלל על הספרים שיושבים לכם על המדף כבר שנים; הסאמפלים שהורדתם לקינדל; המרחבים בקוורה; הערכים בוויקיפדיה; הפודקאסטים המרתקים; הטיפוסים המעניינים שאתם עוקבים אחריהם בסושיאל שמשתפים תכנים מעולים.
 
אנחנו חיים בעידן הביג-מגה-אולטרה מידע, ומי שלא בוחר בפינצטה אילו תכנים לצרוך – פשוט יישאר מאחור.
 
אני רוצה להציע לכם מתודולוגיה אפקטיבית שתעזור לכם לנהל את צריכת התוכן שלכם בצורה בריאה, מדויקת, אפקטיבית ומאוזנת יותר.
 
לפני שנצלול לפרקטיקה, ענו קודם על שאלות המפתח:
 
1) כמה זמן תרצו להקדיש לצריכת תוכן? ההמלצה שלי למי שרוצה באמת להתפתח, היא להקדיש לפחות שעה ביום, ורצוי שעתיים ומעלה.

2) אילו תכנים אתם רוצים לצרוך? אחד השיעורים החשובים שלמדתי השנה הוא שמי שמתפזר – נשאר במים הרדודים, ואילו מי שמתמקד במספר מצומצם של תחומים – יגיע למים העמוקים. באילו תחומי עניין אתם רוצים להתמקד בתקופה הקרובה? בחרו לא יותר משלושה.

3) איך אתם אוהבים לצרוך אותם? אתם טיפוסים של קריאה יומיומית אינטנסיבית כמו וורן באפט? או שיש לכם קוצים בתחת ואתם חייבים להקשיב לאודיובוקס תוך כדי הליכה? איך תגיעו למקסימום ריכוז והבנת החומר?

4) אילו אילוצים יש לכם ביומיום? אם אתם נהגי משאית \ מונית, בוודאי תצטרכו יותר להקשיב לתכנים שלכם מאשר לשבת ולקרוא אותם או לצפות בהם.
 
עכשיו הגיע הזמן לעשות קצת סדר בתוכן שלכם.

ראשית, בואו נארגן את התוכן שלכם בסושיאל. עברו על כל ערוצי הסושיאל שלכם: פייסבוק, לינקדאין, אינסטגרם, יוטיוב, טוויטר, Pinterest, קוורה ואפילו ספוטיפיי – והפסיקו לעקוב אחרי מי או מה שלא משרתים את המטרות שלכם. לא מעניין אותי כמה הוא חתיך, או כמה חמודה התינוקת שלה, או איזה טיול משוגע הם עשו בזנזיבר.
 
הפיד שלכם הוא כמו ארגז לגו קלאסי שמאפשר לכם לבחור מה לראות ולשמוע ב-100% התאמה אישית; ועם זאת מעט מאוד אנשים מנצלים את זה כמו שצריך. צרו לעצמכם פיד שמורכב אך ורק מאותם אנשים, עמודים וקהילות שנותנים לכם ערך שמקדם אתכם, כך שבכל פעם שתיכנסו לסושיאל, תצאו בטעם טוב ועם חומר למחשבה, במקום קנאה ומרמור.
 
אני עברתי לאחרונה על הפייסבוק והאינסטגרם שלי, ועשיתי Unfollow בצורה חסרת רחמים: כל האנשים שמעלים תמונות של חתולים, הדוגמניות הנרקיסיסטיות, האנשים שמעמידים פנים שיש להם הרבה כסף וזוגיות מושלמת; כל האנשים שמשתמשים בסושיאל באופן מניפולטיבי כדי לגרום לאנשים לקנא, במקום לתת ערך.
 
זו ההזדמנות היחידה שתהיה לכם להיות דיקטטורים במובן הקלאסי של המילה – נצלו אותה בלי להתנצל.
 
עכשיו כשהחזרתם את הפיד לידיים שלכם – בואו נעבור לשאר סוגי התכנים.
 
פתחו טבלת אקסל חדשה, וחלקו אותה לגיליונות:
1) ספרים \ אודיובוקס
2) כתבות \ בלוגים \ מאמרים \ eBooks
3) פרקים של פודקאסטים
4) קורסים מקצועיים: Udemy \ Skillshare \ Coursera וכדומה
 
סדרו את התכנים ברשימות לפי אלה שהכי חשוב ודחוף לכם לצרוך. אם אתם מתחילים לעבוד בחברת סייבר בקרוב, ואתם חייבים ריענון מקצועי בהקדם – ספר הבישול כנראה לא יהיה בראש הרשימה.
 
הרעיון הוא להכניס את כל התכנים שלכם שהם לא מהסושיאל לרשימה מסודרת – כדי שתדעו בדיוק מה הבא בתור, ותעקבו אחריה באדיקות. לכל אחד מהגיליונות הוסיפו עמודה בשם “דדליין” שמטרתה תהיה – נכון – להציב לכם דדליינים, שאתם כמובן תעמדו בהם, כיוון שאם הגעתם עד לכאן – אתם כנראה תותחים.
 
סמנו בירוק את מה שכבר סיימתם; בצהוב את מה שאתם לא מצליחים לסיים; ומחקו ללא רחמים תכנים שהתחלתם לצרוך והסתבר שהם לא משרתים אתכם. הזמן שלכם יקר.
 
ועכשיו כמה טיפים חשובים לקינוח:
 
טיפ #1: אל תפזרו את כל הביצים שלכם בסל אחד: במקום שעתיים קריאה, נסו חצי שעה יוטיוב, חצי שעה קריאה, ושעה פודקאסט (תוך כדי הליכה). הגיוון הזה יתרגל את שרירי המוח שלכם, ויאפשר לכם ללמוד בדרכים שלא חשבתם שהכרתם. מצאו את צורת הלמידה האופטימלית שלכם.
 
טיפ #2: קינדל הוא אחת ההמצאות המבריקות של המאה. ספרים מתקמטים, מתרטבים, נקרעים, ומתבלים עם השנים; זהו גלגל החיים. יש שיאמרו שזה מוסיף; ויש שיאמרו שהם מכורים לריחות העץ. אני איתכם, ועם זאת, כל היתרונות הללו מתגמדים לעומת היכולת הפרקטית לקחת איתכם אלף ספרים בכיס: זה יותר אקולוגי, יותר מעשי, ולמען האמת – זה סופר נוח (וזול). אם אתם עדיין חיים בעידן הנייר – אולי הגיע הזמן להתקדם.
 
טיפ #3: פודקאסטים זה נהדר, אבל ספרים הם הבסיס – וכמו שאמא אמרה פעם, צריך להתחיל בבסיס. ספרים הם ערוץ התוכן המשתלם ביותר בהיסטוריה, כיוון שהם מכילים את תמצית כל הניסיון שהמחבר צבר לאורך השנים, עם כל הידע המקצועי, השגיאות, ההישגים, והמסקנות אליהן הגיע – בתמורה לכעשרים דולר בלבד. אין דיל יותר משתלם מזה.
 
פודקאסטים זה תוכן למתקדמים; הם נותנים ערך מוסף ודוגמאות קונקרטיות שלא תמצאו בספרים, אבל בדר”כ לא יתנו לכם את הבסיס. לדוגמא, הפודקאסט המצוין Invest Like a Boss מבוסס על ראיונות מרתקים עם אנשים שיצאו לעצמאות כלכלית, אבל הוא לא מדריך אנשים איך עושים את זה צעד צעד – הוא פשוט נותן דוגמאות קונקרטיות. זה תוכן העשרה נהדר, אבל בחייאת –תקראו \ תאזינו קודם לספר.
 
טיפ #4: אם אתם קוראים מכורים – קראו בטאבלט, לא בלאפטופ. ככל שהשורות קצרות יותר – כך העיניים פחות מתעייפות, וקוראות מהר יותר. זאת הסיבה לכך שהטקסטים בעיתונים בנויים משורות קצרות.
 
טיפ #5: יש לכם מלא טאבים פתוחים בכרום? אל תערבבו אותם. אופציה אחת היא לשמור אותם לפי נושאים במועדפים. אופציה שניה היא להשאיר אותם פתוחים, אך לארגן אותם לפי נושאים: טאב שמכיל רק כתבות פיננסיות; טאב שעוסק רק בקהילה שלכם; טאב שיש בו רק יוטיוב וכדומה.
 
טיפ #6: במקום לקרוא 200 תקצירים בפודקאסט כדי להחליט איזה פרק מתאים לכם – כנסו לאתר Owltail.com ובדקו אילו פרקים זוכים לדירוג הגבוה ביותר. במקרה הזה, חוכמת ההמונים עובדת.
 
טיפ #7: אחת האפליקציות השימושיות ביותר שנתקלתי בהן היא Readwise, שמאפשרת לכם למרקר טקסטים, פסקאות וציטוטים חשובים בקינדל או במדיום. לאחר מכן תקבלו במייל סיכום שבועי של כל הטקסטים שמרקרתם. מדובר ב-master tool אם אתם רוצים לזכור ולהטמיע את הדברים החשובים שקראתם בזיכרון הארוך טווח.
 
טיפ #8: רוצים לחסוך זמן? אפליקציית Blinks מאפשרת לכם לקבל טעימה מלבבת מכל ספר עיוני שתרצו. אנשי התוכן של בלינקס מסכמים עבורכם כמעט כל ספר עיוני ב-10-20 עמודים – ונשארים רק עם התמצית של התמצית: מספיק כדי לאפשר לכם לטעום לפני הקניה.
 
אל תדאגו יש לכם סלט בראש; זה ירגיש הרבה יותר פשוט ונכון ברגע שתתחילו ליישם.
 
טים פריס דיבר על דיאטת המידע בספר “ארבע שעות עבודה בשבוע”; אבל זה היה אי שם בימי הביניים העליזים של 2007. העידן שבו טים חי נמדד במגה ביתים; כיום כמות המידע שאנחנו צורכים נמדדת בפטה בית, מחר נהיה באקסה בית, ומחרתיים ביוטה בית (אין קשר למדינת יוטה; שם כנראה עדיין עובדים עם ווינדוס 95).
 
היום לא תספיק לנו דיאטת מידע; אנחנו צריכים להיות גם סופר סלקטיביים בנוגע לסוג התוכן, איכות התוכן, ומינון התוכן שאנחנו צורכים. אנחנו חייבים שתהיה לנו מתודולוגיה, שיטות וכלים לצריכת תוכן.
 
כיאה למינימליסט דיגיטלי בהתהוות, אני חוזר שוב על המנטרה החשובה: תהיו קנאים לזמן שלכם – הנכס הכי יקר שאי פעם יהיה לכם.
 
ואם זה לא יעבוד – תמיד תוכלו פשוט ללחוץ על “יותר מזל משכל” בגוגל.

 

שרון זקס

שרון זקס

חוקר אינטרדציפלינרי, סקרן ונלהב של פרודוקטיביות, הרגלי עבודה, איכות חיים, לייפסטייל, נוודות דיגיטלית, Travel Hacks, ניהול זמן, טנטרה ומיניות, היסטוריה, גיאו-פוליטיקה ויחסים בינלאומיים, מוסיקה אנטרנטיבית ואינדי, קולנוע איכותי.
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
עריכת פוסט
You are not permitted to submit this form!